Schimmels, infecties & HIV. - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Hannah Veen - WaarBenJij.nu Schimmels, infecties & HIV. - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Hannah Veen - WaarBenJij.nu

Schimmels, infecties & HIV.

Door: Hannah van Veen

Blijf op de hoogte en volg Hannah

03 Mei 2014 | Oeganda, Soroti

Sommige mensen zullen denken waarom dat als titel, ik zal dat in dit stukje van deze week uitleggen.


Grace is een van de kinderen die echt mijn hart heeft geraakt, als het even kon stop je der in je koffer en neem je haar mee naar Nederland. Zij is een meisje van 6 jaar oud en doet alles zelfstandig hier in Amecet voorbeelden hiervan zijn: Douche, tandenpoetsen, naar bed gaan en kleding uitzoeken. Zij heeft een schimmel infectie op haar hoofd en HIV, dit betekent dat ze niet voldoende weerstand heeft om zelf tegen de schimmel te vechten. Grace heeft daardoor nu op haar hele hoofd inclusief de neus de schimmel zitten, maandag had ze een zware dag gehad omdat Janneke(verpleegkundige) haar hoofd had geschrapt om de gele puslagen eraf te halen. Janneke rolt haar dan in een groot laken zodat ze zich niet kan pijn doen of verkeerde bewegingen maakt. Nadat ze maandag behandeld was moest ze gaan douchen, ik zat op de bank in de woonkamer want had een vroege dienst gehad. Grace vroeg of ik met haar mee wilde naar de douche om haar te helpen, zij was alvast alleen erheen gegaan zodat ik haar pyjama zou pakken. Komt er uit de badkamer een gegil wat door merg en been gaat, heeft Grace haar pijnlijke hoofd tegen de punt van de kraan gestoten. Uit een impuls trok ik haar tegen me aan, me shirt liep vol met bloed maar daar dacht ik niet bij na. Ik zag alleen dat kleine meisje wat echt echt KAPOT ging van de pijn. Nadat ze tot rust was gekomen en ze tegen me aan was gekropen op de bank in de woonkamer, moest Janneke mij onderzoeken of ik geen wondjes had op de plek waar het bloed was gekomen vanwege de HIV (wat voor mij ook wel even heel erg spannend was). Grace zit nou voor de vierde keer aan de antibiotica en strijd hard met ons mee om de schimmel tegen te gaan. GRACE IS EEN ECHTE KANJER!! De laatste avonden ben ik met Grace mee gegaan met douchen, Janneke komt dan haar hoofd wassen en mijn taak is erna om haar te troosten en liefde te geven. Het is verschrikkelijk om daarbij te staan, hoe zij huilt op zulke momenten gaat echt door merg en been.


Zelf heb ik door Grace haar schimmelinfectie ringworm opgelopen, niks ernstigs als ik het goed behandel met antibiotica crème. Het zit op me arm en jeukt ontzettend erg, er zitten blaasjes op en ik moet er vanaf blijven zodat het maar op een plek blijft zitten. Ook ben je door de ringworm soms beroerd maar dat hoort nou eenmaal bij deze uitdaging.


Max verliest nog steeds gewicht, we weten niet wat wij ertegen zouden kunnen doen. Als ik dienst heb probeer ik hem zoveel mogelijk te voeren zodat hij misschien een uur eet maar wel voldoende. Ook vertelde ik in me vorige blog dat ik hem elke dag zou gaan masseren, de ene dag vind die dat fijner dan de andere dag. Zijn armen zijn al verstijfd en bijna niet meer recht te krijgen, soms proberen Janneke en ik het samen zodat het niet alleen maar oefeningen doen is. Ik wilde hem woensdag naar zijn bed brengen, waarbij die helemaal in angst doorsloeg en mij hard in me schouder heeft gebeten. Waardoor ik een grote blauwe plek had en je moet bekijken of je geen wonden heb van de tanden, omdat je dan weer met HIV in aanraking komt. Dat zijn soms dingen die het moeilijk maken om vanuit je hart te werken, maar hij verdient de aandacht die ik hem kan geven. Vandaag 3-4 is er tegen mij gezegd dat ik moet oppassen me niet teveel aan Max te hechten, dit in het geval dat die zou overlijden en dat echt heel erg zwaar zal worden.

Ik heb deze week de eerste post mogen ontvangen, dat betekent dat het zeker 3 weken in beslag neemt. En je weet ook nooit het ene pakketje wat later verstuurd was was eerder binnen dan de ander. Wel was het ontzettend leuk om de post te ontvangen en me eerste kaarten op de muur te kunnen plakken. Met mij gaat het goed, soms valt het me zwaar om meer dan 57 uur in de week te maken wat ook psychisch best zwaar is elke dag. Volgende week dinsdag zal ik mee gaan met de oudere kinderen naar huis te brengen voor een week, dit is omdat zij vakantie hebben en we dan kunnen zien hoe het daar gaat.

  • 03 Mei 2014 - 19:41

    Opa. Van Veen:

    Heftig Hannah, en eigenlijk ook wel spannend met al de verschillende ziekte vormen
    Stuur je straks wel een uitgebreider mailtje…..
    Sterkte in alles en groetjes van ons, Opa & Oma

  • 06 Mei 2014 - 21:53

    Marielle:

    Hoi Hanna,
    Wat een mooi werk doe je! Lees hoe zwaar het af en toe is voor je, maar ook hoeveel het met je doet. Het moet vast fijn zijn met kleine dingen iets voor die kinderen te kunnen betekenen. Hoe lux is ons leventje hier dan toch, dat moet je jezelf vast vaak afvragen.
    Geniet er van, veel sterkte en veel groetjes, van ons!
    Marielle

  • 21 Mei 2014 - 19:22

    Annetsteenwijk@live.nl:

    hoi hannah hoe is het verder ? ben je alweer een beetje opgeknapt?heftig om het te lezen jafwisselend werk elke dag is anders. groeten van onsi

  • 28 Mei 2014 - 23:23

    Marieke:

    Ik zit stiekem je blogs te lezen en deel je liefde voor Gracie! Mooi bescheven! Geef haar een dikke kus van me ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Soroti

Hannah

Ik zal op deze blog mijn reis naar oeganda en het werk wat ik daar ga doen omschrijven.

Actief sinds 19 Maart 2014
Verslag gelezen: 828
Totaal aantal bezoekers 18244

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Amecet N'ainapakin

Landen bezocht: