1 week & 12 nieuwe kinderen in Amecet. - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Hannah Veen - WaarBenJij.nu 1 week & 12 nieuwe kinderen in Amecet. - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Hannah Veen - WaarBenJij.nu

1 week & 12 nieuwe kinderen in Amecet.

Door: Hannah van Veen

Blijf op de hoogte en volg Hannah

13 Mei 2014 | Oeganda, Soroti

Wauw wat een week en wat een prachtige kinderen hebben wij mogen ontvangen en beschermen. Op Maandag hebben wij, 6 nieuwe meiden van 12 mogen ontvangen in ons huis en een jongen van 3. De 6 nieuwe meiden komen van ver weg, ze zijn uit de bus gehaald door de politie in Soroti. Deze actie was ondernomen nadat er een tip was gekomen uit een andere stad, dat er een vrouw de bus inging met 6 jonge meiden. De vrouw was ook bij ons in Amecet, de meiden raakten helemaal in paniek toen de politie vertelde dat ze bij ons in het huis moesten gaan, en toen Els een foto wilde nemen sloeg opnieuw de paniek toe. De vrouw wilde de meiden inclusief haar eigen dochter verkopen als housekeeper, zodat ze zouden werken en eten en drinken zouden ontvangen. Dit is ook in Oeganda illegaal want zelfs de kinderen hier moeten gewoon als ze 12 jaar oud zijn naar school. Woensdag zijn de meiden opgehaald door een organisatie, en is de vrouw in de gevangenis geplaatst. Charles is bij ons gekomen via de politie, zijn ouders hebben hem in de steek gelaten, de politie doet nu onderzoek naar wie de ouders zijn en we hopen ze snel te vinden. Charles heeft een grote hongerbuik, en eet ontzettend veel dit zijn de tekenen dat die niks te eten heeft gehad de laatste maanden (in ieder geval te weinig en vervuild). De eerste avond dat hij der was zat die heel de tijd tegen me aan gekropen en hangend aan me benen. Toen ik dinsdag morgen het gebouw in kwam gelopen, kwam die met ze armen wijd op me afgerend. Me hart smolt weg voor hem, het is moeilijk te begrijpen dat mensen hem in de steek laten.

Dinsdag ben ik samen met Saffron en Lucy, mee geweest naar de village, om twee van de oudere kinderen voor een week naar huis te brengen. (in dit geval naar de oma) We gingen hiernaartoe met Emma en Elias, nadat we de kinderen bij de verschillende villages hadden afgezet, gingen we naar een jongen die bij ons heeft gezeten. Daar hebben we een en ander aan discussies gehad en afspraken gemaakt over het naar school gaan en de toekomst bekijken. Toen wij terug kwamen was er een nieuw jongetje in Amecet (Tom). Deze was gevonden en we hopen dat ze ouders hem snel komen halen, we denken dat die uit een goede situatie komt omdat: hij engels spreekt, ondergoed en nette kleren draagt & ze huid verzorgd is.

Woensdag had ik een nachtdienst, ook deze dag zijn er twee prachtige meiden binnengebracht. Rosa en Janet, Rosa is een meisje van 5 maanden oud, haar moeder zit in de gevangenis omdat ze haar man/ de vader van het kind vermoord heeft. Ze huilt veel en wilt niet eten, op donderdag hebben ze haar dan ook naar de gevangenis gebracht zodat ze bij haar moeder was. En wanneer ze haar moeder zag, stopte ze met huilen en kwam er een brede glimlach op haar gezicht.
Janet is een newborn baby, van 2 dagen oud ze weegt 2940 gram dit betekent dat ze goed op gewicht is. Het is een prachtige baby om te zien en gezond. Ze drinkt goed en heeft de hele woensdag nacht op me borst geslapen omdat als ik aan het werk ging en haar in bed legde begon ze te huilen dus heb ik der maar heel de nacht bij me gedragen bij het voeden van de andere kinderen. Ook haar moeder is weer overleden bij de geboorte, familie is nadat dat gebeurd is gelijk naar ons gereisd. Zaterdag: Janet wil niet drinken, we gaan het nog aankijken tot vanavond en anders word er een sondevoeding ingebracht. Tom is vandaag bij ons opgehaald door zijn ouders, wanneer hij hun zag begon die te rennen en mammie te roepen.

Zaterdag ben ik samen met Janneke bij mubarak geweest (hij is geboren met X benen en loopt op de buitenkanten van zijn voeten waardoor er grote wonden ontstaan). De wonden op zijn voeten zijn niet beter, en als het zo door blijft gaan zal die echt een keer zijn voeten verliezen. Ook heb ik hem kleurpotloden en papier gegeven + een knuffeltje, hoe blij kan je een kind maken. Toen wij terug kwamen was Charles door zijn oom meegenomen, die zal de zorg voor hem op zich nemen. Ik kom net binnen om mijn blog te plaatsten, is er een nieuw meisje van 12 jaar oud binnengebracht. Zij is verkracht en misbruikt door de zwager, en zal bij ons blijven voor minimaal 2 nachten.
Zondag hebben wij Mary in ons huis welkom mogen heten, een meisje van 4 dagen oud. Haar moeder is overleden, na een zware bevalling kwam de placenta niet los en hebben ze haar naar het ziekenhuis in Soroti gebracht waar ze goed behandeld is. Nadat de ingreep goed was afgelopen heeft ze een zware astma aanval gehad en is ze daaraan overleden. Ook heeft Esther een van onze medewerkers vanavond haar kind mogen ontvangen, zij was gewoon aan het werk tot 5 uur en daarna begonnen de weeën. Ze zijn om 8 uur met haar naar het ziekenhuis gegaan waar haar zoon om 10 uur gezond is geboren. Esther is bevallen in het gangpad op de grond voor de deuren van het ziekenhuis omdat het zo druk was je kan het je niet voorstellen.
Deze week hebben we veel meegemaakt, en moet zeggen dat het mij ergens wel voldoening geeft. Je kan zoveel betekenen hier voor de kinderen. Natuurlijk is het zwaar om alles te zien en te horen. Ook de zieke kinderen met in het bijzonder Max, raken echt je hart en laten echt een andere wereld aan je zien. Voor ons is het leven ontzettend makkelijk in Nederland, als je maar even om de hoek komt kijken in Afrika besef je dat.

• 13 Mei 2014 - 21:21

Opa Van Veen:

Zo beleef je nog eens wat. Dat van de 6 kinderen die uit de bus gehaald zijn had ik al gelezen in het Amacet bericht van vorige week. Onbegrijpelijk, maar het gebeurt gewoon....
    Heb ook de foto's bekeken. Je ziet er goed uit. Geniet van het goede en we blijven je volgen,
    Gr van Opa & Oma

• 14 Mei 2014 - 22:10

Mannie En Gerrit Stokvis:

Hallo Hannah (mooie naam heb je)
    Vanmiddag hebben we Opa Laban gesproken bij een meeting van de MAF. Samen met hem zijn we in februari in Amecet geweest.
    Je Opa is erg onder de indruk van wat je meemaakt, maar hij is ook erg trots op je. Hij vindt het heel mooi dat je dit doet. En dat vinden wij ook.
    Gods Zegen op jouw werk en het werk van Amecet. Groeten ook aan Els en de anderen.

• 17 Mei 2014 - 20:55

Jan En Betty Van Waaij:

Hoi Hannah,

Wat een mooi werk mag je daar doen! We hebben bewondering voor je inzet voor deze kansarme kinderen!
    Het zal diepe indrukken bij je achterlaten maar je ook veel voldoening geven.

Er is een joods gezegde wat luid: wie een kind red, red de hele mensheid!

Dat onze goede God je mag helpen in de momenten dat je het moeilijk heb.

Groetjes, Jan en Betty van Waaij.

• 19 Mei 2014 - 22:26

Marielle Van Veen:

Hoi Hannah,

Moest echt weer even je blog lezen, was erg benieuwd hoe het met je gaat. Zo te lezen verveel je je absoluut niet!!! wat een verhalen, wat een bijzondere kinderen en wat maak je veel mee. Wat super fijn dat je het zo naar je zin hebt, volgens mij past dit best goed bij je, dat zorgen voor kinderen. en ook ik denk wat jij schrijft: wat hebben wij een luxe leven, we beseffen dat helemaal niet. Veel kracht en zegen!

groetjes, Marielle